Galapagosöarna (fredag, Santa Cruz)

På fredag började dagen med en frukost klockan 7 och sedan kvart i 8 åkte vi till Darwin Station som är ungefär som ett institut för forskning och bevarande av djuren på Galapagosöarna. Där kunde man se hur de födde upp jättesköldpaddor. Den kända sköldpaddan Lonesome George såg vi också, han är känd för att han är den sista av sin art eftersom pirater och annat löst folk har dödat 100-tusentals sköldpaddor på öarna.  Väldigt intressant och underhållande!

Efter Darwin Station åkte vi buss upp på höglandet där man ska se jättesköldpaddor vilda i naturen. Hur häftigt som helst att se, det fanns ungefär 3000 vilda sköldpaddor som låg utfläkta lite överallt. Sedan bar det vidare till ett tunnelsystem, där vi gick ca 500 meter i några slags tunnlar, på ett ställe var man tvungen att krypa för att ta sig vidare. Efter tunnlarna var alla skitiga och ganska trötta så det blev lunch och sedan åkte Pling Plong och co tillbaka till San Cristóbal där de jobbade som volontärer.

På eftermiddagen skulle vi till någon ny strand och se saker, men Peppe, Malin och jag hoppade det. Vi gick istället runt på ön och hittade ett lyxhotell med bara rika amerikaner, perfekt för eftermiddagsnjutning! Vi la oss i var sin solstol beställde in några underbart goda drinkar och tittade på utsikten. Hotellet hade mer eller mindre ett eget litet zoo, det fanns svarta leguaner, en envingad pelikan vid namn Julio samt andra fåglar!