Stora i-landsproblem

Jag har av tidsbrist, taskiga tagentbord m.m. inte uppdaterat min blogg po lenge. Ner jag kommer till Europa eller Sverige ska jag skriva om hela vor resa med lite bilder. Just nu befinner jag mig i Huacachina som ligger utanfor Ica ca 30 mil fron Lima. Her finns det ingenting att gora forutom att ligga vid poolen. Byn er omringad av sanddynor der man oker sandboarding. Vi er lite uttokade och kenner att pool liv inte lockar so mycket samt att Bjorn har brent sig lite...

So idag ska vi inte gora so mycket, typ sola,. kanske dricka en ol, jag ska plugga sitter och leser min Redovisningsteori, hoppar ner i poolen, torkar upp, solar leser Redovisningsteori... livet loter veldigt enkelt, men vi er vana att kliva upp senast 6 och gora aktiviteter och so det der med att vila er inte vor grej. Po sondag oker vi till Lima och sedan oker jag po tisdag till Madrid och Bjorn till Guayaquil och vidare sden 22 till London!

Lev och mo!

Mot inkamolet, snart der!

Po sondagen blev det veckning vid 4 snoret. Vi hade tvo val antingen go upp till MP en stigning po ca 400-500 meter eller ta bussen. So klart valde vi att go, not annat kan ju inte reknas!

Innan vi skulleborja vandra so satte israelerna igong ett riktigt stohej! De var forst arga for att de hade fott info om att vi skulle borja go halv 5 och inte 10 i 5. Sedan hade de bokat via samma agency som oss so de hade inte heller nogon tagbiljett,

Freddie guiden sa att agencyn skulle skicka pengar och sedan skulle tjejen i receptionen kopa biljetter till oss om vi lemnade passet och OM det fanns nogra biljetter.

Det ar aldrig smart att lemnba ut sitt pass, men ibland har man inget val so B och jag valde att lemna passet och hoppas po det besta. Israelerna vegrade och sa not i stil med att de inte kunde gora det pga deras regering inte rekommenderade detta sqamt att de var israeler som alltid blev doligt behandlade utomlands. So de skulle kopa sona biljetter senare!

Tredje dan mot Inkamolet

Vid 5 snoret blev det vackning och frulle, sedna blev vi upphemtade av en van och vi oka ca 40 minuter till ett berg. Enligt gudien so skulle vi klettra upp for berget i ca 2-3 timmar och sedean ner. Rackarns vad jobbigt det var, jag trodde ett tag att jag skulle kasta in handduken. Men aterigen so var de australienska tjejerna ett grymt stod so vi fixade det tillsammans. Vi gick typ 50 meter sedan oterhemtning och so vidare.

Israelerna var oterigen i sin egen lilla varld, de som var yngre borde ju haft bettre kondis en mig, men so verkade inte fallet.

Tillslut kom vi i alla fall upp po berget der vi fick en long rast, po bergstoppen mitt emot log Macchu Picchu..

Vegen ner gick bertydligt bettre opch vid 2 so nodde vi till Hidro Eletrica der vi ot lunch. Der kunde vi velja mellan att oka tag till Aguas Calientes som var vor slutdestination for dagen eller vandra.
Jag tog taget medan Bjorn och pojkarna gick hela vegen.. toka!

I Aguas Calientes blev vi inkvarterade po ett bra hostal med egen toa och dusch. Po kvellen blev det en god middag ch sedan nogon ol med Scott och Woody.

Freddie vor guide kom med mindre bra neheter, var agency hade inte ordnat med togbiljetter tillbaka till Cusco ca 5-7 mil. Dagen derp skulle det bli togstrejk och vi hade ordnat med buss po mondagen for att ta oss vidare fron Cusco.

Andra dagen mot Inkamolet (stryk ska de ha)

Po fredagen steg vi upp vid 5 po morgonen sedan var det frukost och vi borjade vandra vid kvart i 7. Enligt vor guide Freddoe so skulle vi ga i 7-8 timmar. Den forsta delen av vandringen var lugn vi gick lengs en flod i ca 1 timme, sedan borjade helvetet, vi gick uppfor ett berg i ca 2 timmar. Rast po en halvtimme, sedan 1 timme rakt upp. Mina ben kendes som gele, men det var bara att vandra po. Som tur var so var den australienska mamma och Judy vedligt trevliga so vi stottade vandra. Israelerna levde i sin egen varld och vi fick hela tiden venta po dem. De australiensiska pojkarna som var surfare var nog nogra a de mest valtrenade jag treffat. De bara gick och gick utan att knappt dricka vatten. Bjorn imponerade ockso och han sprang po som en liten lappojk.

Efter att vi entligen kommit upp till toppen so innebar det soklart att vi skulle ta oss ner. De gamla inkagudarna skulle ha stryk. Stigen slickade bergvaggen och ner till marken var det flera hundra meter. Assistentguiden Alex blev min reddning. Han var ockso hojdredd, so tillsammans fixade vi det.

Vid halv 1 tiden hade vi entligen tagit oss till lunchstellet som log ute i ingenstans. Efter en velbehovd lunch fortsatte vandringen lengs floden. Det var stenigt men ack so skont att slippa klattra upp och ner. Vid 4 kom vi fram till en badpark dvs. pooler ippvermda av heta kellor. Det var so herligt att krypa ner i 35 gradigt vatten och kenna att kroppa borjade leva igen.

Jag och Bjorn badade i ca 45 minuter sedan tog vi en velfortjent ol med aussierna. Egentligen skulle vi forsatta att go i ca 1 h efter kallorna, men hela gruppen valde att ta taxi till det stelle vi skulle sova po. Sedan blev det tidigt middag och sengen.

Forsta dagen mot Inkamolet

I torsdags steg vi upp rett tidigt for att bli hemtade for vor Macchu Picchu resa. Sedan bar det av mede buss longt bort i ingenstans. Bussresan var faktiskt lite jobbigt eftersom ett barn framfor oss hade bajsat po sig so det stank bajs hela resan som tog 3 timmar samt att de spelade fruktansvert dolig musik.

Ner vi kommit till en liten by var det dags for cykling ner for bergen, det var rett kul men vegen var veldigt stenig och jag insog att min kondition inte er som den borde. Efter 4-5 timmar var cyklingen klar och vi fick sova po ett litet ruttet hostal, men det funkade. Med po resan var en jettetrevlig familj fron Australien, det var mamma Janet, hennes soner Scott och Woody samt Woodys flickven Judy. Andra delen av gruppen bestod av 5 stycken israeler, somn jag inte lerde mig namnet po.

Vad jag gor just nu

Igor besteg jag Macchu Picchu, vi har haft ett eventyr. Det funkar veldigt bra att resa med Bjorn som har mer eller mindre rest runt hela jorden. Vi er ju just nu vid Titicaca sjon, men pga strejk moste vi ta oss soder ut redan ikvell. Vi kom hit idag, overskattad sjo, ser ut som en skitig insjo.

Vi ska nu vidare till Tacna som verkar vara ett litet skont stelle 3 mil fron Chilenska grensen.. det ska finnas mycket viner, so voran plan er att oka runt po bodegor och smaka viner. Sedan blir det treeking/vandring ett par dagar runt i Colca Cañon och sedan norr ut mot Lima. Vi kom po detta precis for ett par timmar sedan, vi fick reda po att det skulle vara strejk even her for typ en stund sedan... det geller att var flexibel i detta land!

I Inkagudarnas fotspor

Hej hopp!
Nu er det over en vecka sedan jag skrev och jag fick endrade planer. Pga visumtrassel samt att jag insog att jag inte er nogon lyxhustru so bestemde jag mig for att folja med Bjorn Kjellsson ut po eventyr till Peru for att sedan komma tillbaka till Sverige nogon gong inon snar framtid.

Vi er ju nu i Cusco som er den kulturella huvudstaden for Inca imperiet, staden er helt uppbyggt i incas fotspor. So de senaste dagarna har vi okt runt po olika turer for att folja incafolket uppgong och fall. Det borjar faktiskt bli lite tjatigt med inca, enligt guiderna er allt Inca, even saker som er flera tusen ar.... men det er kul!

Imorgon borjar det stora eventyret do vi ska tas oss till Macchu Picho under 4 dagar, det ska bli veldigt spennande...
Po mondag ber det vidare till Titicaca sjon och sedan vidare till Ariquipa ett par dagar och gora Colca Canons for att sedan vidare lengs kusten kanske Nasca linjerna och ICA som ockso er inka, sedan blir det Lima och hem!

Jag har tyverr inte nogra bilder att ladda upp men jag skriver mer under resans gong!